IKT er en bred vifte af teknologi, som kan hjælpe borgere – både børn og voksne – som har brug for kompenserende hjælpemidler til kommunikation eller strukturering af hverdagen.
Det kan fx være hjælpemidler til:
- Kommunikation/tale
- Støtte til hukommelse
- Planlægning, overblik og struktur i hverdagen
- Oplæsning
- Støtte til skriftlig kommunikation
- Betjening af computere m.m. til borgere med motoriske vanskeligheder
Formålet med brug af IKT-hjælpemidler er, at borgeren forbedrer sine muligheder for en aktiv hverdag.
Ansøgning om IKT-hjælpemiddel
Du skal selv ansøge om IKT-hjælpemidler ved Hjælpemiddelafdelingen i Kolding Kommune.
Hjælpemiddelafdelingen kan kontaktes på telefon 79 79 70 50 dagligt i tidsrummet kl. 8.30 - 12.00
Hvad kan CSV tilbyde?
CSV Kommunikation & Teknologi afprøver og vurderer i dialog med borgeren, hvad der er det bedst egnede hjælpemiddel, hvis ansøgningen imødekommes. Der er ikke altid tale om et hjælpemiddel, det kan eksempelvis være at lære at bruge sin smartphone til kommunikation og tilgængelighed.
Vi opstiller, instruerer og underviser i brug af hjælpemidlet.
Hvis hjælpemidlet bevilges, hjælper vi med opsætning og reparation af hjælpemidlerne.
Afprøvning mv. er gratis for borgere i Kolding Kommune.