Hjerne & Kognition
HK01: Energiforvaltning
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne.
Målgruppe
Til borgere med følger efter hjernerystelse (PCS) eller Covid-19.
Formål
At borgeren får viden og forståelse om vigtigheden af pauser i løbet af dagen. Kendskab til konkrete metoder i forhold til hjernepauser og blive i stand til fungere bedst muligt trods reduceret energiniveau.
Indhold
- Dialogbaseret holdundervisning
- At opnå generel viden om teori og praktiske redskaber inden for energiforvaltning
- At kortlægge og få større indsigt i eget energiniveau og strukture i hverdagen
- At tilpasse måden at forvalte energien på og skabe en tydelig struktur i hverdagen
- At opnå en genvunden styring af eget liv og mulighed for bevidst at bruge sin energi der hvor det har størst værdi.
- At opnå redskaber inden for energiforvaltning som kan overføres til hverdagen.
Borgeren skal være motiveret for deltagelse og være parat til, at der sker en bedring/forandring. Der er en forventning om, at vedkommende selv er aktiv i denne forandringsproces.
HK02: Brug hænderne for hovedets skyld
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne.
Målgruppe
Til borgere med følger efter hjernerystelse (PCS) eller Covid-19. Samt borgere med sclerose.
Formål
Arbejde med designprocesser fra idé til færdigt resultat som en metode til at få nervesystemet i ro.
Indhold
Undervisning tager udgangspunkt i teori og praksis fra craftpsykologien.
Der anvendes håndarbejde og kreative processer til at få ro på nervesystemet og til at komme i flow. Derudover er der fokus på vigtigheden af at holde mentale pauser.
At arbejde med sine hænder giver taktil stimulation, mulighed for fuld opmærksomhed på aktiviteten samt glæden ved at skabe, hvilket har gavnlige effekter for mental trivsel og sundhed.
HK03: At leve med forandringer
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne.
Målgruppe
Voksne med erhvervet hjerneskade efter:
- Hjerneblødning
- Blodprop
- Arbejdsskade
- Trafikskade
Formål
Det er en stor omvæltning, når man får en skade på hjernen. Det er det for den ramte og dennes pårørende. Formålet med dette holdtilbud er den følelsesmæssige bearbejdning efter en skade.
Indhold
I undervisningen er der fokus på livsmod, optimisme og psykisk bearbejdning efter en livsforandrende skade på hjernen.
Kursisterne mødes i et fortroligt rum til at tale om det, der fylder. Hvem er jeg nu efter skaden, og hvilke muligheder er der med de nye livsbetingelser. Målet er, at den enkelte får mere mod på tilværelsen.
Kursisten får mulighed for at arbejde med sin nye livssituation. Vi gennemgår forskellige temaer og mestringsstrategier inden for områderne mindfulness, energiforvaltning, accept, identitet, egenomsorg og lettere hjerneteori.
Der arbejdes både med teori og praktiske øvelser, og undervisningen foregår i en kombination af inde- og uderum.
En hjerneskade kan medføre tab af kommunikative, fysiske og sociale kompetencer. Derfor vil der på tværs af hold og type af funktionsnedsættelse altid være fokus i undervisningen på at afhjælpe eller begrænse betydningen af de mistede kompetencer.
HK04: Undervisning i sprog og kommunikation
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne.
Målgruppe
Voksne med erhvervet hjerneskade efter:
- Hjerneblødning
- Blodprop
- Arbejdsskade
- Trafikskade
Formål
At afhjælpe eller begrænse virkningerne af den enkeltes funktionsnedsættelse og give deltageren mulighed for at kompensere for sin funktionsnedsættelse gennem anvendelse af nye strategier til at omgå eller begrænse konsekvenserne af funktionsnedsættelsen.
At finde sparring og støtte i mødet med andre i lignende situation.
Tilbuddet skal give deltageren nye muligheder for at deltage aktivt i samfundslivet.
Indhold
En hjerneskade kan medføre tab af kommunikative, fysiske og sociale kompetencer. Derfor vil der på tværs af hold og type af funktionsnedsættelse altid være fokus i undervisningen på at afhjælpe eller begrænse betydningen af de mistede kompetencer.
På holdet ”Sammen om sproget” arbejdes med særligt fokus på sprog og kommunikation.
Undervisningen tilrettelægges individuelt og på små hold af 2 times varighed. Kursisten visiteres for et halvt år ad gangen og i op til to år.
HK05: Undervisning i kognitive færdigheder
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne.
Målgruppe
Voksne med erhvervet hjerneskade efter:
- Hjerneblødning
- Blodprop
- Arbejdsskade
- Trafikskade
- Hjernerystelse
- Eller anden pludselig opstået skade
Formål
At afhjælpe eller begrænse virkningerne af den enkeltes funktionsnedsættelse og give deltageren mulighed for at kompensere for sin funktionsnedsættelse gennem anvendelse af nye strategier til at omgå eller begrænse konsekvenserne af funktionsnedsættelsen.
At finde sparring og støtte i mødet med andre i lignende situation.
Tilbuddet skal give deltageren nye muligheder for at deltage aktivt i samfundslivet.
Indhold
En hjerneskade kan medføre tab af kommunikative, fysiske og sociale kompetencer. Derfor vil der på tværs af fag og type af funktionsnedsættelse altid være fokus i undervisningen på at afhjælpe eller begrænse betydningen af disse mistede kompetencer.
Eksempler på hold, hvor der arbejdes med særligt fokus på de kognitive færdigheder kan være:
Hukommelsestræning: Undervisning i strategier inden for opmærksomhed, koncentration og hukommelse.
Kognitive strategier: Undervisning i strategier inden for hukommelse, struktur og energiforvaltning.
Undervisningen tilrettelægges individuelt og på små hold. Kursisten visiteres for et halvt år ad gangen og i op til to år.
HK06: Undervisning i praktiske færdigheder
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne.
Målgruppe
Pårørende til voksne med erhvervet hjerneskade efter:
- Hjerneblødning
- Blodprop
- Arbejdsskade
- Trafikskade
- Hjernerystelse
- Eller anden pludselig opstået skade
Formål
At afhjælpe eller begrænse virkningerne af den enkeltes funktionsnedsættelse og give deltageren mulighed for at kompensere for sin funktionsnedsættelse gennem anvendelse af nye strategier til at omgå eller begrænse konsekvenserne af funktionsnedsættelsen.
At finde sparring og støtte i mødet med andre i lignende situation.
Tilbuddet skal give deltageren nye muligheder for at deltage aktivt i samfundslivet.
Indhold
Der arbejdes med:
- Hjernens funktion
- Generelle følgevirkninger af hjerneskaden (fysisk, følelsesmæssigt, kognitivt og socialt)
- Sorg og frustration hos den pårørende
- Ændringer i livssituationen
- Det sociale og praktiske liv fremover
- Netværksdannelse blandt de pårørende En hjerneskade kan medføre tab af kommunikative, fysiske og sociale kompetencer. Derfor vil der på tværs af fag og type af funktionsnedsættelse altid være fokus i undervisningen på at afhjælpe eller begrænse betydningen af disse mistede kompetencer.
Eksempler på hold, hvor arbejdes med særligt fokus på de praktiske færdigheder kan være:
- Køkken og Kreativ værksted
Holdene arbejder praktisk med at lære eller genlære forskellige kompetencer inden for områderne samt kognitiv træning.
Der arbejdes også med at udfordre finmotorikken og det sociale.
Holdene egner sig til kursister, hvor det fælles tredje bliver udgangspunktet for at arbejde med følgevirkninger efter en skade, indsigt i egen situation og accept, samt medvirke til at se nye muligheder inden for hverdags- og fritidslivet.
Undervisningen tilrettelægges individuelt og på små hold. Kursisten visiteres for et halvt år ad gangen og i op til to år.
HK07: Undervisning i fysiske færdigheder
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne.
Målgruppe
Voksne med erhvervet hjerneskade efter:
- Hjerneblødning
- Blodprop
- Arbejdsskade
- Trafikskade
- Hjernerystelse
- Eller anden pludselig opstået skade
Formål
At afhjælpe eller begrænse virkningerne af den enkeltes funktionsnedsættelse og give deltageren mulighed for at kompensere for sin funktionsnedsættelse gennem anvendelse af nye strategier til at omgå eller begrænse konsekvenserne af funktionsnedsættelsen.
At finde sparring og støtte i mødet med andre i lignende situation.
Tilbuddet skal give deltageren nye muligheder for at deltage aktivt i samfundslivet.
Indhold
En hjerneskade kan medføre tab af kommunikative, fysiske og sociale kompetencer. Derfor vil der på tværs af fag og type af funktionsnedsættelse altid være fokus i undervisningen på at afhjælpe eller begrænse betydningen af disse mistede kompetencer.
Eksempler på hold hvor der arbejdes med et særligt fokus på de fysiske færdigheder kan være:
- Styrk din hjerne (Hjernesmart-træning)
- Krop og hjerne – ude
- Krop og hjerne - kort
Holdene arbejder med at forbedre de fysiske og kognitive forudsætninger ved at udfordre balance, koordination, kropsbevidsthed samt koncentration, hukommelse og overblik.
Undervisningen skal forbedre kursistens motivation for bevægelse og motion hjemme eller i ens nærmiljø. Undervisningen kan foregå både ude og inde.
Undervisningen tilrettelægges individuelt og på små hold.
HK08: Følgevirkninger efter hjernerystelse (PCS)
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne, Lov om social service og Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Målgruppe
Borgere med langvarige følgevirkninger efter hjernerystelse.
Formål
At afhjælpe eller begrænse generne efter hjernerystelsen - såvel fysisk som psykisk. Målet er, at det igen bliver muligt for personen at vende tilbage til aktiv deltagelse i samfundslivet.
Indhold
En tværfaglig indsats med mulighed for vejledning og undervisning inden for forskellige faggrupper såsom hørekonsulent, synskonsulent, neuropsykolog og voksenspecialundervisere.
Indholdet i forløbet bygges op alt efter det individuelle behov. Der er som udgangspunkt tale om undervisning på små hold.
Eksempler på indsatser:
- Undervisning hos hørekonsulent med fokus på lydfølsomhed og tinnitus
- Hørehold med fokus på lydfølsomhed
- Synshold med fokus på lysfølsomhed og skærmarbejde
- Søvnvejledning
- Energiforvaltning og struktur
- Kend din hjernerystelse
På holdene formidles viden om hjernerystelse samt arbejdes med kompenserende mestringsstrategier inden for den enkeltes kognitive og fysiske funktionsnedsættelse.
Der arbejdes også med de psykiske udfordringer, der kan opstå som følge af ændrede livsvilkår. Der lægges stor vægt på muligheden for at sparre med andre i en lignende situation.
Borgeren visiteres ind til indsatserne via fagkonsulent, der i samarbejde med den enkelte borger og evt. jobcenter koordinerer forløbet.
HK09: Pårørendekursus
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne,
Målgruppe
Pårørende til voksne med erhvervet hjerneskade efter:
- Hjerneblødning
- Blodprop
- Arbejdsskade
- Trafikskade
- Hjernerystelse
Formål
At give pårørende til personer med en erhvervet hjerneskade indsigt i skadens virkning/konsekvenser samt at støtte dem i at udvikle strategier og redskaber til bedst muligt at håndtere rollen som pårørende.
Indhold
Der arbejdes med:
- Hjernens funktion
- Generelle følgevirkninger af hjerneskaden (fysisk, følelsesmæssigt, kognitivt og socialt)
- Sorg og frustration hos den pårørende
- Ændringer i livssituationen
- Det sociale og praktiske liv fremover
- Netværksdannelse blandt de pårørende
Kurserne for pårørende foregår hen over fire aftner forår/efterår.